El premi té una dotació econòmica de 25.000 euros

El jurat de la primera convocatòria del premi KBr Photo Award de la Fundación MAPFRE ha acordat per unanimitat concedir el guardó a Anastasia Samoylova i el seu projecte Image Cities, per la qualitat i originalitat de la proposta.

L’obra, duta a terme en diverses localitzacions, estudia la integració de la fotografia i la imatge en l’entorn urbà, un fenomen cada vegada més present avui dia. El projecte, que va començar a Moscou i Nova York el 2021, finalitzarà en altres ciutats europees gràcies a aquest premi.

A més de la dotació econòmica, el reconeixement inclou la producció i l’organització d’una exposició al centre KBr Fundación MAPFRE Barcelona el febrer del 2023, que mostrarà el resultat del projecte guardonat i l’edició un catàleg.

Imagen de: Rose Marie Cromwell

ANASTASIA SAMOYLOVA (Moscou, 1984) és una artista d’origen rus i nord-americà que viu i treballa a Miami, els Estats Units. Graduada en Belles Arts per la Universitat de Bradley i en Disseny Ambiental per la Universitat Estatal d’Humanitats de Rússia.

El 2019, l’editorial Steidl va publicar el seu projecte FloodZone, que va tenir una gran repercussió a la premsa internacional, incloent-hi Artforum, The New Yorker, The Washington Post, Frankfurter Allgemeine, entre d’altres.

La seva obra s’ha pogut veure a la Kunst Haus Wien (Àustria), la Kunsthalle Mannheim (Alemanya) i el Museu d’Art Multimèdia de Moscou (Rússia) i es troba en les col·leccions del Perez Art Museum Miami, el Museum of Contemporary Photography Chicago i el Wilhelm-Hack Museum, entre d’altres.

CV complet (en anglès)

IMAGE CITIES

El projecte Image Cities, dut a terme en diverses ubicacions, constitueix un estudi visual de la integració cada vegada més estreta entre la imatge fotogràfica i l’entorn urbà.

En l’època actual d’economies neoliberals, mercats financers interconnectats i imatges relacionades, els centres internacionals econòmics i culturals s’estan tornant cada vegada més semblants i similars.

No obstant això, aquestes ciutats intenten, alhora, promoure la seva individualitat, sovint donant un nou significat a la seva història específica. Moscou es promociona a ella mateixa com a actor global en l’economia mundial, però es publicita mitjançant una iconografia manipulada del seu passat. Nova York, una ciutat profundament incòmoda amb ella mateixa, mira cap al seu passat triomfal i el seu futur imaginat mentre ignora els seus problemes actuals. Londres, una potència imperial que s’esvaeix, mobilitza el seu patrimoni com si es tractés d’un valor cultural contemporani.

Mentrestant, totes aquestes ciutats s’encaminen cap a un paisatge urbà genèric d’arquitectura anònima feta d’acer i vidre en el qual els habitatges, les oficines i les botigues semblen totes iguals.

Image Cities analitza de prop el paper que la fotografia té en la creació d’aquesta bretxa ideològica entre una identitat urbana de la qual es presumeix i la realitat de viure-hi.

JURAT

El jurat del premi està format per quatre membres destacats del món de l’art: Carles Guerra, artista, crític d’art i comissari independent; Thomas Weski, conservador de l’Arxiu Michael Schmidt i comissari d’exposicions; Sarah Meister, directora executiva d’Aperture, i Urs Stahel, escriptor, comissari, assessor independent i conservador de MAST – Manifattura di Arti, Sperimentazione e Tecnologia, a Bolonya. A més de Carlos Gollonet, conservador en cap de fotografia de Fundación MAPFRE.

KBr PHOTO AWARD

És un premi internacional biennal amb el qual la Fundació reafirma el seu suport a la creació artística donant a conèixer el guanyador o la guanyadora en l’escena nacional i internacional, impulsant la seva carrera amb un premi en metàl·lic, una exposició de la seva obra i el catàleg corresponent.

El KBr Photo Award està obert a artistes nacionals o internacionals majors d’edat, que tinguin prevista la realització d’un projecte fotogràfic nou o la finalització d’un projecte ja iniciat, inèdit en tots dos casos, que no hagi estat presentat a cap altra convocatòria similar.

Retrat Anastasia Samoylova de Rose Marie Cromwell

Imatges del projecte