Dossier de premsa Claudia Andujar

Dossier de premsa La Mirada Captiva

Imatges La mirada captiva

Imatges dels muntatges

Fundación MAPFRE ha presentat avui, 25 febrer, a Barcelona, dues exposicions noves que es podran visitar des del 26 de febrer fins al 23 de maig al centre de fotografia KBr, a l’avinguda del Litoral, 30.

CLAUDIA ANDUJAR

Nascuda a Neuchâtel (Suïssa) el 1931, Claudine Haas va créixer a Transsilvània, al si d’una família d’origen protestant —per part de mare— i jueu —per part de pare—. La família paterna va morir als camps de concentració d’Auschwitz i Dachau. Ella va aconseguir fugir amb la mare i, el 1946, va arribar a Nova York, on va adoptar el nom de Claudia. Admiradora del pintor franco-rus Nicolas de Staël, a la ciutat dels gratacels va explorar la pintura abstracta mentre treballava com a guia a la seu de l’Organització de les Nacions Unides. Després d’un primer viatge al Brasil l’any 1955, al qual van seguir d’altres, va decidir instal·lar-se a São Paulo, on la fotografia li va oferir una manera de comunicar-se i de relacionar-se amb la població local del seu nou país d’adopció.

Les imatges de Claudia Andujar es posen al servei de la lluita per la defensa dels drets culturals i territorials de la comunitat ianomami i mostren profusament els seus costums ancestrals. Tal com ella mateixa assenyala: «Estic connectada amb el poble indígena, amb la terra, amb una lluita essencial. Tot això em commou profundament. Tot em sembla necessari. […] Potser sempre he buscat la raó de la vida en aquesta essencialitat. I això em va portar fins allà, a la selva amazònica, de forma instintiva, mentre intentava trobar-me a mi mateixa».

La mostra, comissariada per Thyago Nogueira, coordinador de fotografia contemporània de l’Institut Moreira Salles, presenta un recorregut expositiu organitzat entorn de vuit seccions, aplega prop de dues-centes fotografies i una sèrie de dibuixos realitzats per artistes del poble ianomami, així com llibres, projeccions audiovisuals i documents que exploren l’extraordinària contribució de l’artista al mitjà.

A les imatges dels ianomamis, se suma una selecció de les primeres fotografies fetes per Andujar al Brasil entre les dècades del 1960 i 1970.

La mostra de Claudia Andujar ha estat organitzada per l’Instituto Moreira Salles del Brasil en col·laboració amb Fundación MAPFRE, amb el suport de la Hutukara Associação Yanomami i l’Instituto Socioambiental del Brasil.

LA MIRADA CAPTIVA. COL·LECCIÓ DE DAGUERROTIPS DEL CENTRE DE RECERCA I DIFUSIÓ DE LA IMATGE (CRDI) – GIRONA

La mostra, organitzada en col·laboració amb el Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) de l’Ajuntament de Girona, és la primera de les exposicions que s’organitzaran en el centre KBr Fundación MAPFRE juntament amb diferents institucions catalanes que acullen un patrimoni fotogràfic d’allò més ric.

A partir de les col·leccions del CRDI, l’exposició, comissariada per Joan Boadas i David Iglésias, cap del servei de gestió documental i arxiu i publicacions i cap de la secció de documentació gràfica i visual, respectivament, del CDRI, fa un recorregut per la història de l’origen de la fotografia a través d’una selecció de daguerrotips datats entre les dècades del 1840 i 1860 i amb formats que van de la mitja placa al novè de placa. A més a més, es presenten diversos tipus d’encapsulament d’aquestes imatges, des de les caixes de fusta amb cobertes de pell i les termoplàstiques típiques dels Estats Units fins al sistema europeu i francès, que consisteix en un marc obert a l’estil dels que es fan servir a les pintures.

El contingut de les imatges se centra en els retrats d’estudi: individuals, en parelles o de grup i «post mortem», i s’exposen, també, dues imatges en format estereoscòpic que reprodueixen escultures. S’ha identificat l’autoria d’algunes d’aquestes obres gràcies a les inscripcions dels marcs, però en general no se sap el nom dels retratats, excepte quan les imatges porten alguna anotació adjunta.

De la seva banda, el Museu del Cinema de Girona també ha cedit, per a la mostra, objectes i estris vinculats al daguerrotip, entre els quals cal destacar una caixa amb productes químics per revelar, llums de laboratori i pigments per acolorir. Materials que ajuden a entendre no només el procés tècnic i el desenvolupament del procediment, sinó també el context històric i la cultura de la imatge d’una època que va tenir constància de la fotografia, per primera vegada, a través d’aquest “invent”.

El recorregut expositiu es completa amb dos audiovisuals que expliquen com es fa un daguerrotip i com ha estat el procés de restauració d’un grup d’aquests assumit per Fundación MAPFRE de cara a aquesta mostra, i amb unes fotogrametries que permetran obtenir una visió tridimensional de quatre daguerrotips de la col·lecció.

FOTOconverses. DIMARTS AL KBr

El centre de fotografia KBr Fundación MAPFRE iniciarà, a partir del 2 de març, el cicle de conferències Fotografia i exposició. Sabers creuats.

Dirigit per Marta Dahó, aquest cicle aprofundeix en els diversos aspectes de la relació, canviant i complexa, que al llarg del temps han mantingut la fotografia i l’àmbit expositiu. Les seves vuit sessions completen un atractiu enfocament encreuat que integra perspectives historiogràfiques, teòriques i curatorials.

Les trobades es desenvoluparan íntegrament en línia tots els dimarts de març i abril.